In mei 2008 zag K-vriendelijk het levenslicht met aan het roer Jannet de Moor. De 41 jaar jonge, enthousiaste brunette startte 10 jaar geleden met een team van 3 ambulant hulpverleners. In 10 jaar tijd is de organisatie uitgegroeid tot een volwaardige zorgorganisatie van naam.

De cliënt voorop

‘De verzakelijking in de zorg maakte dat mijn werk destijds steeds minder persoonlijk werd. Dat voelde niet goed’, legt initiatiefnemer De Moor uit. Met het idee ‘dat moet anders kunnen’, begon zij in 2008 met haar toenmalige partner daarom haar eigen zorgorganisatie. ‘Het moet draaien om de mensen: de cliënt moet voorop staan’, aldus De Moor.

In 10 jaar is de organisatie uitgegroeid tot een volwaardig zorgbedrijf: er zijn 28 medewerkers in vaste dienst, er zijn altijd stagiaires die begeleid worden en samen bedienen zij zo’n 130 cliënten. Wat K-vriendelijk bijzonder maakt is dat zij zich richt op alle leeftijden: jong, oud, iedereen kan er terecht.

Hoogtepunten

De afgelopen 10 jaar later heeft K-vriendelijk grote stappen gemaakt. Zo biedt de hulpinstantie niet alleen ambulante zorg meer aan, maar kunnen cliënten hier ook terecht voor begeleid wonen en logeren. Er zijn verschillende locaties geopend de afgelopen jaren; samenwerkingsverbanden opgezet. Binnenkort wordt er aan de Tuinstraat in Ommen een nieuwe woonlocatie geopend.

Kernteams

Hoe blijf je als organisatie die groeit dicht bij je cliënt staan? Hoe hou je het persoonlijk? ‘We zijn gaan werken met kernteams’, legt de eigenaresse uit. Een kernteam werkt samen op een vaste locatie. Onderling wisselen zij relevante informatie uit.’

Ramona die onder begeleiding woont bij K-vriendelijk, haakt enthousiast hierop in: ‘De communicatie is in de jaren verbeterd. Vroeger moest ik mijn verhaal nog wel eens opnieuw vertellen als er iemand anders werkte die dag. Nu weten alle hulpverleners binnen het team van mijn situatie af en dat is heel fijn. Je bouwt een band op en krijgt vertrouwen.’

Jubileumfeest

Ook Sandra is blij met K-vriendelijk en kijkt uit naar de verhuizing naar de Tuinstraat. Ze is net als bewoonster Ramona actief in de cliëntenraad die het nu razend druk heeft met de organisatie van het jubileumfeest. Net als chef barbecue, bewoner Paul, zijn ze al tijden bezig met het vormgeven van het feest voor het 10-jarig bestaan. Veel lokale ondernemers sponseren de festiviteiten als blijk van waardering: statafels, drinken en kinderchampagne, een springkussen en de tuinversiering wordt gesponsord door de lokale bedrijven. Een van de cliënten is in z’n vrije tijd dj en verzorgt de muziek tijdens het evenement waar zich tot nu toe 160 gasten voor hebben aangemeld: cliënten en hun familie, medewerkers, samenwerkingspartijen en andere belangstellenden.  

k-vriendelijk-2018
Foto: Jannet de Moor (midden-voor) met cliënten van zorgorganisatie K-vriendelijk.

Trots

Het feest staat wat De Moor betreft symbool voor de werkwijze van K-vriendelijk: ‘Onze cliënten regelen alles zelf’, zegt ze trots. ‘Wij staan bij waar nodig. We kijken altijd naar de mogelijkheden, naar wat wél kan.’ Even trots is ze op de gedrevenheid en betrokkenheid van de medewerkers. Gerda Metselaar, woonbegeleider bij de Baron, beaamt dat: ‘Hier werken mensen met hart voor de zaak; we denken altijd eerst aan het belang van de cliënt.’

Erkenning door gemeentes

Waar 10 jaar geleden nog werd gewerkt vanuit PGB-gelden, zo is K-vriendelijk inmiddels door de gemeentes gecontracteerd voor zorg in natura, zowel voor de Jeugdwet als de WMO. ‘Dat is zakelijk gezien waar ik het meest trots op ben’, aldus De Moor. ‘Het geeft het vertrouwen van de gemeentes aan in de kwaliteit van onze dienstverlening.’

Meer weten over K-vriendelijk? Neem dan een kijkje op www.k-vriendelijk.nl of bel 0529-760011.

Tekst: Susan Traag
Foto: Marjolijn Rhee

 

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet getoond.