Als het maar even kan, dan gaan we er met ons scheepje op uit en als ik het heb over ons scheepje, dan heb ik het over onze trots namelijk een motorsailer van het merk Hardy van 21 voet lengte met een diepgang van 80 cm met een fijne Volvo-Penta Inboord-diesel van 28 pk aan boord. We hebben alle zeilspullen er vanaf gehaald omdat deze boot alleen maar voor de wind wil zeilen en andere opties niet gelden. We varen alleen op motorkracht.

Meestal gaan we vanuit Zwolle Hanze haven via het Zwartewater naar Friesland om daar rond te zwerven en soms via de IJssel naar de randmeren of nog verder richting Muiden. Maar deze keer hebben we gekozen voor een tochtje naar Ommen waar we wel eens vaker waren geweest. Het is super mooi weer. Via het Zwartewater hebben we de afslag Vecht genomen.

Heerlijk rustig, maar tot onze verbazing stroomt de Vecht veel harder dan gewoonlijk. Geen probleem voor ons “yacht”, dus lekker de Vecht op. We varen langs een camping en een jachthaven. Sommige kampeerders van de camping zaten lekker te vissen op een zelfgemaakt steigertje vlak voor hun stacaravan.

We varen onder een grote brug door van de snelweg Zwolle- Meppel en na een paar honderd meter is het weer heerlijk rustig richting Dalfsen. Voordat Dalfsen wordt bereikt komen we vlak voor een stuw bij het sluisje van Dalfsen. Even wachten en naar binnen wat geen problemen oplevert want het verval is maar weinig. De vriendelijke sluiswachter geeft aan wat de bedoeling is. Na een “stief kwartiertje “ gaan de deuren open en worden we uitgezwaaid door de sluiswachter, dus op naar de volgende sluis in Vilsteren. Maar eerst komen we via een meanderende Vecht langs een mooi jachthaventje, dat vlak naast het plaatsje Dalfsen is gelegen. We varen onder een moderne brug door langs de kade van Dalfsen waar ook aangelegd kan worden om lekker in het zonnetje te  zitten en/of naar een van de plaatselijke restaurantjes te gaan.

Voorbij Dalfsen wordt de Vecht wat breder, de stroming in het water neemt hierdoor wat af. Het is een stuk rustiger rondom ons bootje. Na de nodige bochten komen we bij een, zeg maar gerust, paradijselijk sluisje. We hebben het over de sluis van Vilsteren waar weer een vriendelijke sluiswachter ons verwelkomt. Veel fietsers en wandelaars lassen hier een pauze in, maar ook campinggasten van naastgelegen campings vertoeven hier langs het water. Sommigen zwemmen of vissen, anderen zitten heerlijk in het gras en genieten van de mooie boten die de sluis passeren. Het is gewoon gezellig. Mensen maken met elkaar een praatje.

varen-naar-ommen---vilsteren2-ibr-no

Ook bij deze sluis is weer een stuw afgezet met touwen en gele plastic tonnen om ongelukken te voorkomen. We varen door langs de oevers met koeien die vanwege het mooie weer tot aan de buik in het water staan. Hier tref je mooie oevers aan met een lagere wal, dus geen dijkje, zodat je mooi over het landschap kunt kijken.

varen-naar-ommen---vilsteren-ibr-no

Hoe dichter je bij Ommen komt des te meer het landschap verandert, je ziet meer bomen en bos. We zien wederom toeristen die verblijven op de campings, we zien de kleine vissersbootjes aan steigertjes liggen. Na een stukje doorvaren komen er nog meer bossen in zicht en varen we onder een vaste brug door. Over de brug loopt de weg van Raalte naar Ommen. Ook deze weg is druk maar daar merken we nauwelijks wat van.

Ommen komt in zicht en is goed herkenbaar vanwege de witte kerktoren en o.a. de mooie molen in het landschap. In Ommen liggen langs de Vecht veel campings met tenten en caravans vlak aan het water. Een paar honderd meter verder is een lange steiger te zien waar aardig wat middelgrote boten aanliggen, er is nog plek. Op de drijvende steiger is elektriciteit aanwezig en het toiletgebouw is op loopafstand. Dat kan niet mooier, we zijn dus van alle gemakken voorzien. We hebben ons bij de havenmeester in Ommen gemeld en voor een normale prijs het havengeld voldaan.

De volgende dag besluiten we onder de vaste brug van Ommen door te varen richting Junne. We proberen zover mogelijk door te varen. De Vecht is hier eveneens prachtig. Uiteindelijk komen we uit bij de stuw aan de Junnerweg waar we niet verder kunnen varen vanwege gebrek aan een sluis. Er is wel een soort aanlegplaats die bestaat uit twee dikke palen met een paar planken ertussen. We besluiten om hier op ons bootje de nacht door te brengen. Zo gezegd, zo gedaan.

varen-naar-ommen---vilsteren4-ibr-no
Foto: de familie Nijman geniet vanaf de Hardy van de avondzon in Ommen. (bron foto: familie Nijman)

De volgende morgen varen we van Junne weer terug naar Ommen om gezellig de stad in te gaan, wat zeker de moeite waard is. Na onze dagen in Ommen varen we dezelfde route terug. De terugweg zorgt voor een andere kijk op het landschap. Het is dezelfde route, toch is de terugweg net zo verrassend als de heenweg. We komen hier zeker weer terug.

varen-naar-ommen---vilsteren3-ibr-no

Conclusie: Leuke en mooie route en een bezoek aan Dalfsen en Ommen is zeker de moeite waard.

Tekst: familie Nijman uit Haaksbergen (reisverhaal, zomer 2014)
Foto’s: Marjolijn Rhee

Volg Natuurlijk Ommen op Facebook

Meer info over Verblijven in Ommen.
Meer info over Bezienswaardigheden.
Meer info over Eten en drinken in Ommen.
Meer info over Winkelen in Ommen.

Een reactie op "Familie Nijman vaart al jaren met de boot naar Ommen"