Het leesbevorderingsproject de VoorleesExpress gaat dit najaar van start met het tweede voorleesseizoen in de gemeente Ommen. Voorleesvrijwilligers helpen gezinnen het voorleesritueel thuis vorm te geven om zo de taalontwikkeling van kinderen te stimuleren. Bibliotheek Ommen is op zoek naar enthousiaste vrijwilligers die het VoorleesExpress team willen komen versterken.

Geletterdheid is de grootste voorspeller van succes op school. Kinderen kunnen een taalachterstand ontwikkelen, doordat er te weinig met een kind is gelezen of gepraat. Ieder kind heeft recht op een geletterde toekomst en daarom biedt de VoorleesExpress ondersteuning aan gezinnen bij het vormgeven van het voorleesritueel. Voorleesvrijwilligers worden gekoppeld aan een gezin voor twintig wekelijkse voorleessessies. In die twintig weken leren de kinderen het plezier van boeken en lezen kennen, worden ze lid van de bibliotheek en krijgen de ouders handvatten zelf de kinderen te stimuleren in hun taalontwikkeling.

De VoorleesExpress in Ommen is op zoek naar vrijwilligers voor de periode november 2015 tot en met april 2016.

Voorlezen

Een voorlezer wordt gekoppeld aan een gezin met kinderen tussen de 2 en 8 jaar. Twintig keer komt de voorlezer wekelijks bij het gezin thuis, op een vast moment. Daarin wordt de voorlezer begeleid door een coördinator. Daarnaast worden de voorlezers door de Bibliotheek getraind in het interactief voorlezen en boekkeuze.

Coördineren

Een coördinator begeleidt voorlezers en hun gezinnen. Samen met hen zoekt de coördinator naar manieren om het voorlezen een blijvende plek te geven in het gezin. De coördinator organiseert een aantal voorlezersbijeenkomsten en brengt met de voorlezer drie keer een bezoek aan het gezin. Coördinatoren worden getraind en begeleid door de projectleiding.

Interesse?

Geïnteresseerden in voorlezen of coördineren bij VoorleesExpress Ommen kunnen zich aanmelden via www.voorleesexpress.nl of deventer@voorleesexpress.nl

Organisatie

De VoorleesExpress wordt in Overijssel uitgevoerd door de lokale bibliotheekstichtingen, onder coördinatie van projectleiders van Rijnbrink, de serviceorganisatie voor bibliotheken. Het project past bij uitstek bij de missie van de bibliotheek: het bevorderen van lezen en het stimuleren van persoonlijke groei.

Cijfers op een rij:

  • Anderhalf miljoen Nederlanders hebben grote moeite met lezen en schrijven. In Overijssel zijn dat zo’n 108.000 mensen. Daarvan is tweederde geboren en getogen in Nederland.
  • 25% van de kinderen begint en verlaat de basisschool met een taalachterstand.
  • 15% van de 15-jarigen heeft moeite met het begrijpen van zijn schoolboeken.
  • 20% van de kinderen wordt nooit voorgelezen.
  • Een 4-jarige die niet wordt voorgelezen, kent 1.500 woorden. Een 4-jarige die wel wordt voorgelezen, kent al gauw 3.500 woorden.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet getoond.