publieksdienst-ibr-no
De Publieksdienst verwacht dit najaar drukte, omdat jongeren hun paspoort of identiteitskaart komen verlengen. Vijf jaar geleden veranderde de wet, die ook kinderen verplichtte een eigen reisdocument te hebben. Deze reisdocumenten zijn nu aan vernieuwing toe.
 
Inwoners waarvan het reisdocument bijna is verlopen, hebben een brief ontvangen van de gemeente. Daarin vraagt de gemeente rekening te houden met extra drukte en adviseert bezoekers nu al online een afspraak te maken voor het aanvragen van een nieuw paspoort en identiteitskaart.
 
Gemakkelijk en snel
Een afspraak maken om een paspoort of ID-kaart aan te vragen is gemakkelijk en spaart tijd. U kunt heel eenvoudig online een bezoek plannen bij de Publieksdienst in Ommen.
 
Het voordeel is dat u zelf kunt bepalen wanneer een bezoek het beste uitkomt en dat u snel wordt geholpen. Dat scheelt tijd. Wacht niet tot het eind van het jaar. Nu is er nog voldoende ruimte om een afspraak te maken.
 
Minder risico op misbruik
De Publieksdienst verwacht tot eind 2016 in Ommen en Hardenberg zo’n 6.500 nieuwe ID-kaarten en 1.000 paspoorten af te geven. Iedereen die voor het aanvragen online een afspraak maakt, ontvangt bij het afhalen van zijn nieuwe identiteitskaart een speciaal ID-cover.
 
Dit hoesje beschermt de belangrijkste persoonsgegevens bij het kopiëren van de ID-kaart. Dat verkleint het risico op misbruik van deze gegevens als organisaties en bedrijven om een kopie van je legitimatiebewijs vragen.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet getoond.